Kreative Klub-Børn


Bare en meget inspireret øjebliks-crazy foto-indledning til det her galleri... 8-)


<<oOo>>


Det er en pragtfuld inspirerende tilfredsstillelse at arbejde med børn og kunstnerisk udfoldelse.
Jeg elsker det overalt på jorden.

Du kan prøve at gætte hvad det er for en ting på fotoet øverst
 og hvis ikke kan du gætte det, så kan du se gådens løsning i bunden af galleriet... 8-)))

<<>>

Foråret 2019 begyndte jeg således et samarbejde med vores lokale ungdoms-klub
omkring, som frivillig kunstnerisk pædagogisk medarbejder, at
en gang ugentligt stå for maler-værkstedet i Klubben sammen med børnene fra feks kl 14-18.


<<>>oOo<<>>



MALERVÆRKSTEDET I KLUBBEN




Jeg gik straks igang med de grundlæggende øvelser : at lave farvecirkler
til børnene som baggrunds-inspiration og som faktuel grundlæggende viden.
Prøvede også at lave lidt om perspektiv til dem - Så de bare kunne få
den absolutte minimum-videns-værktøjer til at kunne begynde at skabe selv.
Det er ikke helt korrekt, fordi børn behøver faktisk til at begynde med, 
ingen intellektuelle værktøjer overhovedet for at kunne male. 
De maler bare som de nu engang selv har lyst til og
bekymrer sig ikke stort om det.

Alligevel måtte jeg tage de der kunstneriske pædagogiske snakke med mig selv og bruge
min sundeste intuition : Ok, de behøver ikke nogen værktøjer. Jeg er ikke deres skole-lærer, det er ikke formning på skolen, men en FRITIDS-KLUB - hvordan kan jeg alligevel få dem til at plukke nogen værktøjer, som de måske kan bruge og få glæde af henad vejen? - Hvis det viser sig, at de alligevel
godt kunne tænke sig at prøve noget nyt, løber tør for ideer og spontanitet??

Og sådan fungerede det : Det viste sig, at hvis jeg bare lavede de her farvel-cirkler og skrev om dem hhv 'kold' og 'varm' farve-cirkel - og lavede nogen andre farve-gradueringer - de aflange plader - så begyndte nogen af børnene AF SIG SELV PLUDSELIG AT MALE GRADUERET! - Så fik de pludselig en lyst til at prøve nogen værktøjer af, som intuitivt henad vejen kunne give dem en inspirerende støtte til at udvikle deres egen malemåde i deres eget tempo - UDEN AT SNAKKE MED DEM OM DET - men bare lade de her ting hænge på væggen rundt omkring i rummet - som de så frit kunne plukke fra efter lyst og behov.

Det var den første aha-oplevelse ogn skulle det vise sign en helt grundlæggende. Hvis man gerne vil have en god oplevelse for selv også, som voksen, med at arbejde kunstnerisk pædagogisk med børnene - så man undgår at blive en kontrollerende skrigehals, eller nervøst trippende gespenst, eller snakkechatol, som ødelægger børnenes umiddelbare tilgang til emnet - fordi man prøver at få børnene til at forstå på en voksen måde - Men børn er ikke voksne og opfatter altså ikke verden - og heller ikke det at malem som vi voksne gør - De har en anden tilgang til emnet. Det lyder måske mærkeligt - men vi ved simpelthen ikke hvordan deres tilgang erm før vi har tilladt dem at MALE HELT PÅ DERES EGNE PRÆMISSER FØRST - for derefter måske at lægge noget frem for dem, som de frit kan bruge eller lade ligge.

Jeg skal desvære alligevel understrege, at jeg selvfølgelig, ligesom alle andre dumme voksne, følte mig alt for opblæst betydningsfuld og nervøs og usikker på, hvad jeg nu lavede og om jeg gjorde det rette for børnene og snakkede i et væk - snakkede nærmest hele inspirationen ihjel - og hvad værre er : Jeg kunne sagtens få bekræftet, at visse børn, velopdragne og lydige, bekræftede alle mine teorier, om at bruge det værktøj sådan og sådan, så kommer der det og det resultat - gaaab! - Men jeg blev, som man kan se, straks konfronteret med, at jeg faktisk havde begået et slags overgreb på det stakkels barn - Jeg havde ville få hende til at male på min måde, den 'rigtige' måde, 'kunstnerens' måde - Det var ligesom at jeg totalt havde misforstået opgaven og troed, at det hele handlede om MIG SOM BETYNDINGSFULDT CENTRUM FOR OPMÆRKSOMHEDEN - BØRNENES OPMÆRKSOMHED - SKOLEMESTER-ROLLEN - som er en måde at beskytte sig selv på, når man er voksen og usikker OG PRØVER AT SKJULE DET FOR BØRNENE! - Men børnene kan mærke det med det samme, og desværre, eller heldigvis - er der nogen børn, som er så fulde af kærlighed, men også usikre på sig selv, at de intuitivt fanger 'lærerens behov for bekræftelse' og gør hvad der bliver sagt, for at opnå belønningen i form af ANERKENDELSE OG ROS - Et temmeligt ufrugtbart, næsten destruktivt, grundlag i længden, og som jeg måtte gøre alt hvad jeg kunne, for at lægge af mig så hurtigt som muligt - blandt andet ved at spørge mig selv om, hvorfor jeg dog var så bange for børnene??! - Og det ledte til selvransagelser, hvor jeg måtte erkende, at det dels var min egen barndom, barnet i mig selv, som jeg frygtede og som jeg havde tæmmet til døde, tvunget til at adlyde - og derfor blev jeg sådan en kedelig 'fessor-type og nervøst trippende snakke-chatol til at begynde med - og det afholdt en del børn fra at overhovedet at turde komme ind i malerværkstedet og deltage i den her aktivitet, hvilket igen sårede og bekymrede mig : Hvorfor kan jeg ikke tiltrække dem?? - Hvad er det jeg gør forkert??!

Det er en stor kunst, at have med børn at gøre og jeg elsker det stadig, fordi DET BESTANDIG ER EN LEVENDE UDFORDRING - som får en til at være VÅGEN på en særdeles OPFRISKENDE MÅDE og tvinger en ud af den konforme og dødssyge stivnede voksen-rolle, som i virkeligheden er den største hindring for alt skabende arbejde overhovedet - KONTROL - 'KUNTROLD'...! Voksne idag, inklusive undertegnede er BESAT AF KONTROL - Det er en sygdom i vores samfund. - Det er en EPIDEMI! - EN PANDEMI!! (Jvf Corona...)

GIV SLIP OG LAD TINGENE SKE AF SIG SELV UDEN AT TÆNKE SÅ MEGET OG BEKYMRE SIG SÅ MEGET OM RESULTATET - OVERDREVNE AMBITIONER KAN DRÆBE ALT LIV! - Men det sagt, så er der alligevel en anden udfordring, fordi RAMMER ER VIGTIGE OG BØRNENE SKAL FASTHOLDES - MEN IKKE TVINGES! - I vores digitale tider, hvor al børnenes opmærksomhed så let går til deres mobil-telefoner og computere - følte jeg, at jeg måtte gå til værks på en måde, så jeg simpelthen nærmest konkurrerede på en måde, om at vinde deres opmærksomhed - 

(Der er selvfølgelig også et computer-rum i Klubben - og til at begynde med, var det stort set den ENESTE AKTIVITET som børnene gad...Jeg gav udtryk for det spontant meget tidligt, da jeg startede, at jeg oplevede, at DET VAR SOM AT TRÆDE IND I ET GRAVKAMMER - ET GRAVKAMMER AF APATI - EN TRYKKENDE KVÆLENDE STEMNING, SOM TRUEDE MED AT DRÆBE ALT LIV...) - 

Så jeg blev huritigt klar, over 'hvilke magt min modstander havde', og at jeg skulle benytte mig af en sympatisk strategi, så de af sig selv, ville få lyst til at komme tilbage og male (igen) - HVORDAN??! - 

Der er ikke noget klart svar, men det gik op for mig ihvertfald, at jeg måtte starte med at GIVE OP ( : Face it : computeren og mobiltelefonerne er kommet for at blive! -børnene skal have lov til DET VALG OGSÅ! - KUN DET ER ÆGTE FRIHED! - Men min opgave bestod i at stille et rum til rådighed, hvor de måske kunne opdage at DER OGSÅ VAR ANDRE OG ALTERNATIVE SPÆNDENDE TING AT GØRE END ALTID SIDDE ('trygt') OG GEMME SIG BAG SKÆRMENS SKÆR...) - OG JEG MÅTTE INDSE, AT JEG ER BETYDNINGLØS I DERES UNIVERS - (Faktisk lidt af idiot - som overhovedet ikke forstår et pløk af, hvad det er for en spændende og fascinerende verden, de sidder og styrer, bag deres betydnings-fulde skærme - DE ER MAGTHAVERE DER! - JEG ER BARE EN eller anden ubetydelig (i deres øjne) tilfældig voksen, som de møder så mange af dagligt og som de altid skal adlyde og bøje og bukke og skrabe sig for, lade sig tvinge til alt muligt, blive skældt ud, rettet til - 'for din egen skyld' - osv. - er der måske noget at sige til at børn i dag er mistroiske overfor ALLE voksne??!

SÅ JEG MÅTTE ALTSÅ FÅ VÆRKSTEDET TIL AT BLIVE ET ÆGTE FRISTED FOR DEM PÅ EN ELLER ANDEN MÅDE. Et fristed, uden krav, men samtidig med faste klare rammer, som naturlig sund autoritet, om hvordan man omgås arbejdsred-skaberne (selv renser sine pensler og tømmer sin farve-'ægge-bakke', desværre, skal have forklæde på, selvom man synes det er for barnligt og nedværdigende idiotisk, og at de voksne giver farve - men man kan bare kalde, så kommer jeg straks og fylder op! - Men ellers bare blande mig så lidt som muligt i deres eget arbejde - udover at nikke anerkendende, når jeg ser noget som er ærligt - og så igen også på den anden side : Hvis en kommer ind og sjasker et lærred til på 5 min og det hele bare bliver tværet ud i en stor mere eller mindre ensartet ubestemmelig farveplammage - SÅ ER DET EN OMMER. - 

Men det er kunst at finde balance, fordi jeg mærkede jo også et eller andet behov hos børnene, for at AFREAGERE - så af og til måtte jeg bare lade dem svine et lærred til og så skete det af og til det nogen gange, at de selv kom og sagde at de gerne ville lave det om - Eller også malede jeg det bare over i 'dølgsmål' - fordi børnene heller ikke, som os voksne tager sig selv så højtideligt - at de føler sig så knyttet til deres kunstneriske værk at de simpelthen ikke kan glemme det. - Der var ingen som lagde mærke til at deres AFREAGEREDE TVÆRE-UD-MALERI var blevet overmalet/'forsvunet' - Det er nok fordi det behov - for at AFREAGERE - måske kan sammenlignes med at besørge sin nødtørft på et andet niveau : KOM AF MED NOGET SKRALD I EN FART!! -  

Der er mange gradueringer at finde ud af at sondre imellem og en del af det er selvfølgelig også at lære de enkelte børn bedre at kende og tiden er en faktor - og jeg var der kun en gang om ugen - men alligevel ville jeg ikke være den her oplevelse foruden. Børn giver så ufattelig meget, bare fordi de er børn. 

Det er sådan et stort ansvar hvad vi voksne gør med eller imod børnene...

Jeg kunne skrive side op og side ned om alle de betragtninger som har fløjet igennem mig. 
Det kommer vi til.

SÅ DER SKAL LYDE EN KÆMPESTOR TAK HER FRA MIG FOR ALLE BØRNS INDSATS!



<<>>oOo<<>>



MALERVÆRKSTEDET I KLUBBEN



En af de ønske-stunder hvor musikken spiller
sagte i baggrunden og der idag er ro og koncentration på.
Man kan mærke hele rummet vibrerer af lyst og inspiration.
Jeg gafler i smug kameraet stille og roligt og spørger om det er iorden
at jeg lige tager et par fotos? - uden at forstyrre...










Succes!


Dagens produktion.



<<>>oOo<<>>




FÆLLESMALERI-BEGIVENHED I KLUBBEN















<<>>oOo<<>>




TEGNING - AKVAREL/VÅDT-I-VÅDT 
I KLUBBENS MALERVÆRKSTED





Det er børne-mesterværker...



<<>>oOo<<>>




BØRNEMALERI-BEBOER-PROJEKTET










Jeg fik bevilliget midler til at fremstille to store plader
og tilladelse til at hænge dem op udendørs på 
BISPEFARMENS SKUR - LIGE VED VORES LEGEPLADS

Her sikrer jeg løbende, at de Klub-børn, som har lyst, kan få deres maleri udstillet - (Kun acryl-maleri)
op at hænge permanent. Når pladen er fuld skifter jeg billederne ud løbende og returnerer billederne
til børnene. De skal have GENNEMSIGTIG GORI og sættes op med beslag og skrues fast i pladen
som også skal vedligeholdes og vejrbeskyttelse regelmæssigt med tiden.

Der er også nogen voksne som har malet.

Visse malerier, som jeg synes markerer sig,
vælger jeg at forkæle ekstra med en simpel indramning,
slået direkte på lærred-rammen - evt nødtørftigt malet.

UDSTILLINGEN ER CENSURERET

Men jeg god-tager selvfølgelig det meste...
8-))







<<>>oOo<<>>




KAKKEL-MOSAIK-PROJEKTET I KLUBBEN






Som inspiration til kakkel-arbejdet :
'møde' eller 'samtale' på en kakkel, mellem en mariehøne
en sort myre og en sommerfugl... 8-)










OPHÆNGNING UDENFOR KLUB-INDGANG
Forår 2020

hvor vi spiste pandekager sammen bagefter
 for at fejre det store arbejde 
med at lave alle kakler gennem ca ½ år.







<<>>oOo<<>>




FASTELAVN OG HALLOWEEN I KLUBBEN


Jeg var med til Fastelavn (Ultimo Feb) og Halloween (30.Okt) - hvor vi var blevet enige om at lave GIPSMASKER med børnene. 

Man kan købe GIPS-BANDAGE I RULLER i handlen og med nogen spejle
sat fast på bordene, med gaffa-tape, ovenpå voksdugen - vi stillede dem op ad hinanden, fra hver side af bordet - så der kunne sidde feks 1 - 2 - el 3 el 4 børn, i alt ved ét (4 personers-) bord med to spejle - et på hver side, klsitret sammen i 'gavlen/toppen' og ca 10-20 cm fra bordkanten på hver side, som et slags skråt spejl-'tag' på bordet - Og så købte vi SALVE, som vi bad børnene smøre sig med INDEN VI LAVEDE GISPMASKEN PÅ BØRNENES ANSIGT. - Det letter også aftagningen når gips-masken er hærdet og det beskytter børnenes følsomme ansigts-hud i at blive udtørret af gipsen som ligesom 'suger' sig lidt fast til ansigtet og den SKAL 'ANSIGTS-RYNKES' LØS MEGET FORSIGTET - både af hensyn til barnet, men også af hensyn til GRUND-masken som let kan ødelægges, når den er helt ny-størknet. 

Vi sikrede, at HÅR, som kom lidt ned I ANSIGTET på barnet, blev bundet op med hår-elastikker - eller /og brugte MALERTAPE til at holde det borte fra ansigtet - FOR AT UNDGÅ AT GISPBANDAGEN/MASKEN KOM TIL AT SIDDE FAST I HÅRET! 

Når man er færdig med GRUNDMASKEN SOM ER UNIK I FORHOLDET TIL BARNETS ANSIGT
SKAL MAN BEDE BARNET LAVE ALLE DE ANSIGTS-GRIMASSER SOM DET KAN - DET FÅR MASKEN TIL AT LØSNE SIG FRA HUDEN - OG SÅ KAN MAN FORSIGTIGT LIRKE DEN HELT AF.

Gips bandagen er et taknemmeligt materiale at arbejde kreativt med i den her sammenhæng : Hvis de slår sig lidt under aftagningen, og der drysser lidt gips af osv - så er det netop en DEL AF DEN VIDERE KUNSTNERISK PÆDAGOGISKE PROCES at MOTIVERE BARNET TIL AT SELV AT LAVE MASKEN FÆRDIG - OG TIL AT BEGYNDE MED SIKRE SAMMENFØJNINGERNE - alle overgangene fra mund til næse, øje til pande, hage, til mund - osv osv - Hvis man kigger på modelbillederne nedenfor -BAGSIDERNE - kan man få en fornemmelse af, hvordan man og barnet let kan fortsætte arbejdet med at klippe sine egne gips-strimler af - fugte dem i baljen med lunkent vand og sætte dem på, som FORSTÆRKNING - der hvor barnets ansigts-GRUND MASKE ER SÅRBAR.

Jeg kan komme med mere præcise detaljer og skitser henad vejen, for hvordan man på 10-15-20 min kan hjælpe barnet med at lave DEN FØRSTE GRUNDMASKE SOM ER ET UNIKT AFTRYK AF BARNETS EGET ANSIGT. - Det handler i første omgang om at få dækket panden, kinderne (ikke helt hen til ørerne og pas på håret!) - over næsen (lad næsebor stå frit så barnet kan ånde) - overlæbe, underlæbe, lidt af hagen (kun lidt ind under hagen) - og så FORBINDE DE FORSKELLIGE OMRÅDER MED (mindre stykker) BANDAGERNE HENAD VEJEN - SÅ MAN TIL SIDST HAR LAGT CA 3 LAG LUNKEN-VÅDE GISPBANDAGER PÅ BARNETS ANSIGT - og man kan fornemme at det nu ER EN HEL GRUNDMASKE, mens det kigger sig selv i spejlet og trygt og spændt kan følge udviklingen.

Jeg brugte en god hårtørrer til LYNTØRRING/LYNHÆRDNING af gipsen for at forebygge at GRUNDMASKEN blev revet ud af form, når vi tog dem af. Man skal passe på, at tørre i fejende bevægelser henover hele masken også for at sikre at barnet ikke får den varme luft konstant ind i øjnene.

Det op til barnet selv, hvordan det vil have sin grundmaske. Der var også eksperimenter med HALV-MASKER - ALTSÅ KUN FRA NÆSEN OG NED - osv Få selv egne ideer. Jeg fik også succes med at lave EN KROG til min maske 'Joe-The-Krog' -figuren. Det var bare at sidde med en knyttet hånd HELT STILLE - tape den til med MALERTAPE og så vikle våde gispbandager tilpas, ligesom på ansigtet i ca 3 lag - rundt om den knyttede hånd - og så forme en god krog - lufttørre lidt undervejs måske, mens man bygger krogen op eller hvad man nu vil have på spidsen osv - og så lirke den lige så FORSIGTIGT AF - og så lægge flere lag på indtil man få en god stabil 'hånd-maske' - en slags handicap-handske...

Det gælder om at få maskerne så stive og stabile som muligt, men samtidig også UNDGÅ AT DE BLIVER FOR TUNGE - Man må eksperimentere sig frem med elastik-bredde, både bred  (som den på 'OND-BAGSIDE' OG 'KLOVN-BAGSIDE') og alm bredde elastik kan bruges. 'Joe' fik alm elastik og det holder fint, hvis man bare sikrer, at få sat den ordentligt fast ude i siderne i ca øjenhøjde, med flere småstykker våde gispbandage, som også foldes henover elastikken, der hvor den skal monteres, så det ikke skrider og ligesom låser elastikken fast. FØRST BELASTNING NÅR DEN ER BLEVET NOGENLUNDE HÅRD FEKS OGSÅ LYNHÆRDET MED FØNTØRRER - TEST PÅ BARNET OM DEN SIDDER ORDENTLIGT. IKKE FOR STRAMT - MÅL PÅ BARNETS HOVEDE-OMKREDS OG KLIP ET STYKKE I CA DEN LÆNGDE OG MONTER - Den skal selvf. bære masken, men også være behagelig for barnet at have på - Derfor er det vigtigt, at man ikke laver sin maske for TUNG, så man skal have en meget STRAM ELASTIK - Men på den anden sidem er det også en god ide at hjælpe barnet med at sem hvordan man med foldede gipsbandager på den lange led, kan sikre kanten hele vejen rundt ved at folde en bandage på langs i stykker ad gangen så kanten ikke smuldrer og gør at barnet får gips-støv i øjnene når man har den på.  

Man kan eksperimentere med at lave cigarer og cigaretter, ar, bylder og lign, som jeg har gjort på 'Joe-The-Krog' - Næser kan barnet efterfølgende lave, som det selv vil, øjnene kan laves, som man selv vil, munden ditto - med skæve tænder osv.

Når maskerne er færdige stilles de til tørring/hærdning og males af barnet næste gang/dag. Alm VANDBASEREDE acryl-farver eller andre farver, akvarel-farver o-lign.

Sæt hår på! - Eksperimenter! Og hav det rigtig sjovt.

MASKE-FREMSTILLING SAMMEN MED BØRNENE ER NOGET HELT SÆRLIGT.

Der kan skrives side op og side ned om kunstneriske-pædagogiske-psykologiske IDENTITETS-FREMMENDE LEVENDE PROCESSER - Det kan vi tage en anden gang... 8-)




'Joe The Krog' med sin handicap-krog...




Bemærk også hvordan jeg først klippede øjnene ud i de udtryk som jeg ville have - spontant - bare prøvede mig frem - og så besluttede mig for at LUKKE DEM HELT TIL - så der kun var et lille KIGHUL - det kræver lidt øvelse at få det til at passe så man kan SE UD AF DEM NÅR MAN HAR MASKEN PÅ - men på den måde er der også mulighed for at arbejde med udtrykket - ligesom den grimme og hæslige spidse næse også gør et markant indtryk og ganske let bygges op på grundmasken af barnet selv, når man bare sætter det i gang og overvåger det en smule hvis det har brug for hjælp.


Det var ikke så svært at fremstille krogen. Men første gang gik det galt
Men materialet er rimeligt billigt og taknemmeligt, så da det gik op for mig
at man bare skal tape det øverste af sin 'knytnæve' til med MALERTAPE
så man kan få krogen eller hvad det nu er man laver, rimeligt nemt af
når den er hærdet nogenlunde - så lykkedes det og krogen er faktisk ret hårdfør. Gips er ret bestandigt materiale når det først er hærdet igennem ordentligt. Og med lidt 'blod' på var børnenes fantasi
ægget pronto! - Feed krog, Martin! Og så var det faktisk tyvstjålet ide fra et barn
som AF SIG SELV PRØVEDE AT LAVE EN KROG MEN OGSÅ MISLYKKEDS OG GAV OP - 

SÅ TAK FOR INSPIRATIONEN! 8-)



På samme eller lign måde som jeg modellerede krogen - tror vist nok
jeg brugte en af de plast-dimser som gipsrullerne er krejlet op om - som ARMATUR/SKABELON
INDEN I KROGEN, MEN MÅSKE OGSÅ INDEN I CIG - så skal der bare vikles våde bandager omkring og nogen af dem skal laves så den er så lange at de kan hæftes på masken som på den måde
fastgøres - det kræver lidt snilde men med hårtørren til hjælp og lidt tålmodighed er det ikke nogen større operation og en fed effekt som også inspirerede børnene.



Prøv at se hvordan jeg næsten har 'lukket' munden helt til efter jeg tog GRUNDMASKEN af
 ansigtet. - Og så lavede 'tænder' som nogen ordentlige 'pløkker' fra top til bund - og også lykkedes
med et par små 'vampyr-tænder' spidse tænder - De sidste er nok svære for de yngste børn at lave. Det kræver lidt fingerfærdighed.

Man kan ane hvordan der sidder flere småstykker af gips omkring og over enderne af elastikken i den venstre side, hhv foldet fra indersiden ud over kanten til ydersiden for at gøre hele holde-området stabtilt og tykt og fast nok til at kunne holde på elastikken selvom den bliver belastet. - Elastikken selv foldede jeg også og lagde strimler over den første som var i kontakt med masken, og så foldede elastikenden over den første gips-bandage, og så mere gipsbandag ovenpå igen for at 'låse' - og sådan fremdeles er det ikke noget problem at lave en helt perfekt og holdbar elastik til barnets maske på 10-15 min.





Daddy Ond




Med bred elastik




Klassisk klovne maske.






<<>>oOo<<>>




MARTINS RACERBANE I KLUBBEN





MARTINS MODELJERNBANE I KLUBBEN







MARTINS MODELJERNBANE HJEMME

For første gang i mit liv lykkedes det mig,
siden jeg legede med 'elektrisk tog' som knægt i ca 1975 -
- 45 år senere : Da Corona-krisen kom til DK - foråret 2020 -
at lave en 'rigtig' modeljernbane op på to plader på mit spisebord -
 med alt mit grej, som jeg 
kun var begyndt at samle på, siden jan 2020 - altså godt og vel
3-6 mdrs tid.
 






<<>>oOo<<>>







Løsningen på gåden om hvad fotografiet forestiller i toppen af galleriet :

En overskåret gul peberfrugt